clam antivirus (was: Køb af Vexira Antivirus)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 19 Sep 2003 - 10:05:47 CEST

Date: Fri, 19 Sep 2003 10:05:47 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: clam antivirus (was: Køb af Vexira Antivirus)
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk

> Jeg bruger clam antivirus og har ingen problemer
> haft (Den er gratis).
>
> Mvh
> Kim

Jeg må indrømme at jeg blev imponeret over clam
antivirus (/usr/ports/security/clamav). Jeg brugte
'portinstall clamav' og installede også amavisd-new
(/usr/ports/security/amavisd-new), og det passer jo
som hånd i handske. Fra før havde jeg postfix.

Med amavisd-new installeres også spamassassin, som jeg
ikke har erfaringer med fra tidligere, men det skulle
efter rygterne være ret godt. Jeg fandt en glimrende
vejledning på
http://ezine.daemonnews.org/200309/postfix-spamassassin.html,
som næsten bliver klippe-klistre. Der er dog en lille
skrivefejl i selve shell-scriptet som skal lære hvad
der er spam og ikke-spam i afsnittet 'Bayesian
Learning'. Her skal '~nospam/Maildir/new/' ændres til
'~notspam/Maildir/new/' (nospam til notspam).

Det tog ca. en dags arbejde på en helt ny server,
primært fordi det er tre nye produkter (clam,
amavisd-new samt spamassassin).

Tak for hintet.

Hilsen
Claus