Re: load-balancing/cluster software

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 18 Sep 2003 - 09:15:20 CEST

Date: Thu, 18 Sep 2003 09:15:20 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: load-balancing/cluster software
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk

Hej.

> Glemt det vigtigste: loadd (same site):
> http://www.bsdshell.net/hut_loadd.html
>
> loadd is a daemon that communicate with ipfw
> Firewall via the DIVERT

> balance. For choosing a host, loadd apply an
> algorithm that you can
> configure. For this first release, two algorithms
> are available [...]

Vi bruger lvs (Linux Virtual Server) og er meget godt
tilfreds med det, men det er blod, sved og tårer og
installére og konfigurere. Derfor er jeg på jagt efter
alternativer.

Vi er afhængige af at holde styr på den enkelte
session, så de kan logge ind, bestille osv. uden at
komme hen på en ny web-server. Lvs klarer dette fint.

Round robin er ikke aktuel for os, men har nogle
erfaringer med 'Intelligence Load Sharing'.

Desuden gør lvs det, at den tager afsenderens
ip-adresse som source, og ikke sin egen, så en komplet
session består af klienten, lvs samt web-serveren. Har
loadd samme funktion? Derved kommer retur-trafikken
direkte tilbage til klienten (hvilket betyder at
lvs-serveren ikke bliver særlig belastet).

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan