Re: emacs problemer på en FreeBSD 4.8

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 26 Oct 2003 - 11:27:49 CET

Date: Sun, 26 Oct 2003 11:26:49 +0059
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: emacs problemer på en FreeBSD 4.8

On 2003-10-26 10:37:27 +0100, Michael wrote:
> Hej
>
> Ville benytte emacs til lidt PHP scripting og en smule begynderleg med C
>
> Har meget lidt erfaring med emacs, og kan ikke rigtigt få den til at bl.a.
> syntax highlighte.
>
> Jeg fandt en port ( /usr/ports/lang/php-mode.el ) som jeg har installeret
> og tilføjet en linie til ~/.emacs, og det ser ud til at der er en
> forandring, blot ikke f.eks. syntax-highligting.

Tilføj:

;; Syntax higlightning
(require 'font-lock)
global-font-lock-mode

i din ~/.emacs. Der er masser af .emacs filer on-line du kan stjæle
fra. Det var sådan jeg gjorde da jeg var emacs bruger. :)

> Nogen der ved hvad der kræves? Jeg kan godt få det til at spille på en Suse
> workstation - men ikke på en FreeBSD4.8 boks.

Linux'er holder generelt mere i hånden, det er både godt og skidt.

> Og hvis der er nogen der kender en god Dansk guide/tutorial ville jeg også
> blive glad, da emacs ikke sådan er lige at finde rundt i.

Google ved en masse om emacs. Jeg fandt ovenstående ved at søge på
"emacs font-lock-mode", for jeg kunne huske at det var noget med det i
der gjorde at man fik syntax-highlightning på.

Der er en emacs-tutor og masser (for meget?) on-line hjælp i emacs, lær
at bruge det, tutoren fortæller hvordan, M-x info er god.

> Sidste lille spørgsmål: Er der nogen der ved hvordan man 'tilgår' den menu
> der er i øverste linie? Der hvor der står buffers|files|tools o.s.v.?

Kan du ikke bare klikke med musen? Det kan man i hvert fald i X så
vidt jeg husker, men hvis du er i konsollen så ved jeg det ikke.

Disclaimer:
Det er flere år siden jeg holdt op med at bruge emacs, så jeg er ikke
helt up-to-date på det længere, men jeg håber jeg har hjulpet dig i gang.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> - http://m.mongers.org/