Re: sandberg ATA controller

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Oct 2003 - 21:27:40 CEST

Date: Mon, 20 Oct 2003 21:27:40 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: sandberg ATA controller

On 2003.10.20 21:13:10 +0200, Morten Winther wrote:

> root@artemis [/usr/web/log] # atacontrol status ar0
> ar0: ATA RAID1 subdisks: ad4 ad6 status: READY
>
> Nogen der har erfaring med denne controller når en disk går ned? Jeg kan
> se i manualen at man kan skifte en disk mens systemet kører - eller
> dette kræver måske specielle skuffer til diskene?

Well, du kan skifte diskene uden special skuffer, men jeg vil ikke
anbefale det, hvis du selv skal betale for disk/data er vigtige.

Det virkede da jeg hotswappede IDE diske uden special kabinetter og jeg
fik lavet rebuild. Anden gang jeg forsøgte kom jeg til at vende power
stikket forkert, og så var den ene disk død (ja power stikket var ikke
helt i, men nok til at skabe noget forbindelse), så man skal være
forsigtig. Jeg ved heller ikke om det bare var held det virkede i det
motherboard.

> En anden mulighed er jo at bruge bios. Hvad er at foretrække?

Det nemmeste er nok at bruge BIOS, men sådan noget bør man jo generelt
afprøve engang før man sætter systemmet i drift (ikke at det hjælper dig
nu, men et god råd til en anden gang).

Fra FreeBSD 5.1 (tror jeg det er) kan tilføje en spare disk efter boot,
så du skulle kunne skifte disken mens maskinen er slukket og så efter
boot tilføje den nye disk med atacontrol addspare, og så rebuilde. Det
har jeg dog ikke fået prøvet endnu.

--
Simon L. Nielsen
FreeBSD Documentation Team