Re: FreeBSD og itanium 2

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 27 Nov 2003 - 23:04:56 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD og itanium 2
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 27 Nov 2003 23:04:56 +0100

In message <none@20031127212347.GB17331--miracle.mongers.org.lh.bsd-dk.dk>, "Jesper Louis Andersen
" writes:
>Quoting Phil Regnauld (regnauld@starBSD.org):

>Det er jeg ogsaa. Jeg postulerer blandt andet at performance sutter
>kosmisk. Itanic er en elendig CPU.

I teorien har Itanic en masse fremtid i sig.

Det er utvivlsomt derfor Opteron har fået sig venner som IBM og Sun
for den har ikke på samme vis det langsigtede potientiale der kan
true Sparc og Power maskinerne, hvorimod Intel med Itanic, hvis de
kunne bruge et stort server marked som sprinbræt, kunne konkurrere
med dem begge. Så efter "min fjendes fjende er min ven" princippet
er IBM og Sun glade for AMD og Opteron. (Det kan blive en grum
fejltagelse, for specielt Sun.)

I praksis sutter Itanic helt ad h. til endnu og Intel har malet sig
selv ind i et hjørne med den og AMD har alle chancer for at give
dem blå øjne i både 32 & 64bit markedet.

Amd64 på den anden side leverer nemlig varen og frem for alt, leverer
varen umiddelbart (hvor Itanic er noget af et PMS agtigt bekendtskab
at få kode til at virke på).

Det eneste der kan få skovlen under AMD nu, er AMD selv og der må
man sige at de er oppe imod en formidabel fjende der har mange års
erfaring i netop at skyde AMD i sænk...

Personligt har jeg aldrig været ret varm på at få en Itanic i mit
lab, men jeg havde sikkert en af de første Opteron maskiner i Danmark

:-)

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956