Re: /etc/crontab på freebsd

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--ngdc.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 12 May 2003 - 19:51:24 CEST

Date: Mon, 12 May 2003 19:51:24 +0200
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--ngdc.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: /etc/crontab på freebsd

Søren Jakobsen wrote:

> jeg har lavet mig et lille script til at køre et program,
> lagt det i /usr/mitscript/runprogram.sh
>
> så har jeg i min crontab skrevet
> 0 0 * * * root sh /usr/mitscript/runprogram.sh
>

> skulle den så ikke hver midnat køre min fil ?

Jo, men det er god skik at bruge crontab -e i stedet for at rette
direkte i /etc/crontab.

> hvad kan der være galt hvis den ik gør det?

Problemet er nok at PATH eller andre variabler ser anderledes ud under
cron end når du er logget ind og at diverse programmer derfor ikke
findes og/eller fejler i dit script.
Tjek at du bruger absolutte stier i dit script. Tjek at dit ur går
rigtigt. Tjek at cron kører. Tjek roots mail (output fra dit script
bliver mailet til root). Tjek /var/log/cron.

--
Hroi Sigurdsson                                hroi@ngdc.net
NetGroup A/S                             http://www.ngdc.net