Re: Problemer med login via ssh

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 01 May 2003 - 20:13:55 CEST

Date: Thu, 1 May 2003 20:13:55 +0200
Subject: Re: Problemer med login via ssh
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On torsdag, maj 1, 2003, at 18:51 Europe/Copenhagen, Anders S. Jensen
wrote:

> [...]
> Jeg kan varmt anbefale et program som hedder sudo.
> Det gør at du kan være logget ind som en ikke priviligeret
> bruger og udføre enkelte kommandoer som root.
> Hvis du fx. skal rette i /etc/dhcpd.conf eller en
> anden fil som kræver root adgang, så skriver du blot:
> sudo vi /etc/dhcpd.conf
> så retter du i filen som root, og når du er færdig er
> du igen en almindelig dødelig bruger.
>
> Hvis du vil slippe let om konfigurationen i dit hjemme-lab
> og er ligeglad med at Henrik Kramshøjs nakkehår rejser sig,
> kan du bare tilføje dit login navn til wheel gruppen i /etc/groups
haha :))

Hvad er du galt med mig, og hvorfor skulle mine nakkehår rejse sig :)
Det du anviser er da fint.

jeg kan endda anbefale NOPASSWD til sudoers filen under visse
omstændigheder ;-), så ovenstående bliver noget i stil med
        %wheel ALL = (ALL) NOPASSWD:ALL
eller
        bruger ALL = (ALL) NOPASSWD:ALL

Det kunne være relevant til en single-user workstation, hvor
wheel=bruger

Forresten kan jeg fuldt og helt tilslutte mig bitre holsta, som på siden
http://mongers.org/openbsd/upgrade
skriver
"I assume, of course, you have sudo access configured. You are a stupid
fucking idiot if you have not. su is for losers."

og til dem der oplever at vi taler grimt til hinanden på IRC kanalen,
så er det bare vores måde at tale på - tag det ikke for mere end det er
;-)

Vi ses

Henrik / hlk på #bsd-dk

--