Eclipse for FreeBSD 5.0

From: Anders Søndergaard Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 20 Mar 2003 - 21:56:34 CET

Subject: Eclipse for FreeBSD 5.0
From: Anders Søndergaard Jensen <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 20 Mar 2003 21:56:34 +0100

Hej venner,

Da jeg er ved at undersøge forskellige GUI produkter
(jo, der *er* nogen som kan lide den slags! adr, badr!)
til software udvikling i forbindelse med mit arbejde
(Anjuta og Eclipse, begge til Linux) ville jeg lige
lave lidt hjemmearbejde på min FreeBSD box.

Et af de første hits fra www.google.com/bsd efter
eclipse er Claus Guttesen's glimrende (men lettere
bedagede) instruktion i at få Linux udgaven til at
spille på FreeBSD. Da den ikke duede out-of-the-box
(der var noget med libXm, m.m.) brugte jeg lige lidt
tid på at se om der ikke var nogen som havde lavet en
FreeBSD port. Det var der! Han hedder James Flemer,
og port'en (som han antageligvis arbejder på at få
lusket ind i ports træet) ligger på:
http://www.cs.rpi.edu/~flemej/freebsd/eclipse-port/

Det eneste jeg gjorde (udover at have installeret
en JDK 1.3) var at downloade bzip2 filen
eclipse-gtk-2128.tbz og pakke den ud. Derefter hentede
jeg eclipse-freebsd-gtk-all.tar.gz fra org.eclipse
directoriet på hans side og placerede den i eclipse-gtk/plugins/
directoriet hvor jeg pakkede den ud.
Sæt nu JAVA_HOME til der hvor du har din jdk installeret og
tilsæt evt. lidt Frank Zappa på CD-afspilleren.
Smag til ved at eksekvere eclipse-gtk/eclipse .

Hvis man kan lide GUI'er når man udvikler, er Eclipse
vist ikke så tosset. Den er meget Java orienteret, men
der er også en C/C++ IDE under udvikling på
http://www.eclipse.org/cdt/

Held og lykke,

Anders