Re: Digital kamera

From: Christer Gundersen (none@dtun3z--online.no.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 11 Mar 2003 - 06:55:47 CET

Subject: Re: Digital kamera
From: Christer Gundersen <none@dtun3z--online.no.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 11 Mar 2003 06:55:47 +0100

On Mon, 2003-03-10 at 22:21, Torben Sørensen wrote:
> Hej igen Christer
>
> Jeg kan ikke finde ud af det....
> Jeg har brugt det meste af 4 aftner på at få de ski.. kamera til at virke og
> jeg er ved at opgive, men jeg giver én chance mere!
>
> Hjælp mig:
>
> 1. Kamera = Olympus C-860L (Serial port - IKKE USB tilslutning)
> 2. Jeg er ligeglad med hvilket program jeg skal bruge til at download
> billederne fra mit kamera med.
> 3. Jeg har noget der hedder /dev/cuaa0 (og cuaa1)
> 4. Jeg ved ikke hvordan jeg ser hvad serial tilslutning jeg har (jeg ved ikke
> hvad jeg skal lede efter)
> [...]

Jeg har akkuratt samme digicam, ikke usb. kun serial port.

for å bruke photopc så har jeg laget en symbolsk link fra /dev/cuaa0 til
/dev/photopc. Om du skal bruke cuaa0 eller cuaa1 kommer helt ann på hvor
du har puttet seriell kabelen hen. Jeg, for min del, har brukt
/dev/cuaa0.
Om du skal kunne klare å kjøre photopc som en vanlig bruker må du sette
de rette rettighetene til /dev/cuua(0|1)

deretter er det bare å skrive photopc.
Da skal du få en eller annen output.
"photopc image all ." laster ut samtlige bilder fra kamera over i den
katalogen du holder deg i.
"photopc eraseall" sletter alle bildene du har på kamera.

gphoto2 har jeg ikke brukt noe særlig, så der har jeg ikke mye å stille
opp med. men med gtkam så er det bare å velge Olympus C-860L i fra
lista.

håper dette hjelpder.
Om du har noe problemer så ikke nøl med å ta kontakt.

--
Med Vennlig Hilsen / Best regards
Christer Gundersen / dizzy tun3Z

Old Scottish prayer: O Lord, grant that we may always be right, for thou knowest we will never change our minds.