Installation af FreeBSD 5.0 via ethernet og PXE

From: Axel Kellermann (none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 05 Mar 2003 - 12:18:51 CET

From: "Axel Kellermann" <none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Installation af FreeBSD 5.0 via ethernet og PXE
Date: Wed, 5 Mar 2003 12:18:51 +0100

Hej

Jeg arbejder på et projekt hvor vi vil automatisk installere en server via et netværk og en image-server.
Jeg har fundet flere beskrivelser der peger i samme retning og starten er også udmærket, hvor installationen kører igennem, men når der skal til at installeres packages booter maskinen.

Mit setup:
Image server FreeBSD 5.0
CD-image lagt ind på /usr/data/freebsd/cdrom, som er i /etc/exports:
/usr/data/freebsd/cdrom -maproot=0 -ro

tftp sat up til at pege på /usr/tftpdroot

Min "nye server":
IBM 300 GL med et Intel Pro 100 netkort med opdateret PXE-software (originalen kunne slet ikke).

Følgende install.cfg er indeholdt i mfsroot-filen: vedhæftet i forkortet version

Installationen kører udmærket indtil den skal til at adde packages.
Tilsyneladende finder den pakken, men når den skal til at overføre via NFS booter maskinen (jeg har også prøvet med en anden maskine med et Asus-board).

Det installerede system kan ikke boote??!!!!

Hvis jeg sletter Install.cfg kører installationen via /stand/sysinstall og så triller det hele vejen igennem uden problemer og systemet kører upåklageligt. Der bliver der også added packages. Kører også via NFS.

Hvad er der galt?
Jeg har ledt på Freebsd - handbook m.m. og Google men uden held

De beskrivelser jeg finder hører til ver 4.x og tidligere.

Er der sket noget væsentligt ved 5.0?
Jeg har selv fundet nogle ændringer omkring mounting af filer f.eks mfsroot sker ved brug af mdconfig frem for vnconfig, men det er vist bare en detalje.

Er der nogen der har info om syntax og kommandoer i install.cfg?

Det var lidt af en smøre - er der nogen der har et bud?

Mange hilsner

Axel Kellermann

http://axel.boruphede.dk