Re: Vedr.: Re: Trådløst_netværk

From: angus@lyons.dk
Date: Sat 28 Jun 2003 - 23:09:00 CEST

From: angus@lyons.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Sat, 28 Jun 2003 23:09:00 +0200
Subject: Re: Vedr.: Re:  Trådløst_netværk

Det eneste "problem" med EAP er at det kræver lidt mere indsigt at sætte op end
ipsec.

Mig bekendt er ipsec da vist også "understøttet" af de forskellige windåser, omend
der er lidt problemer med at få begrænset interfaces til kun at modtage ipsec-valid
trafik.

Iøvrigt er man da mere frit stillet med ipsec, da de forskellige stumper "bare" skal
kunne snakke 802.11, og man kan skifte encryption når der kommer noget bedre (
e.g. 256 AES )
Så slipper man for alt det jams der kan komme ud af at få indstillet forskellige
vendor-udgaver af EAP til at arbejde sammen.

Desuden er det rimeligt naivt at tro at Joe Hacker føler sig presset til at overholde
lovgivningen omkring radio-udstyr. Så det er meget usandsynligt at han ligefrem
sidder i baghaven.
Meget mere sandsynligt sidder han langt væk med en Silvan-grill spændt fast på sin
cykel og dækker et "ret" stort område.

Som generel tommelfingerregel anbefales det da også at man skruer ned for sin
radio, så den kun lige dækker det område man har brug for.

Hvis man kan få signal 430m væk, er den sgu nok lige kraftig nok.
Tænk på naboerne, der er jo kun 13 kanaler at vælge imellem, og man kan altså kun
bruge dem med 3 kanalers mellemrum hvis der er dækningsoverlap.

Har man brug for at række langt i en bestemt retning ( over til en ven f.eks.) benytter
man naturligvis en retnings bestemt antenne, som kan erhverves ganske billigt, eller
selvbygges ( se evt. www.cantenna.com )