USB Webcam, IDE controller & nice/renice

From: Kenneth Laulund Nielsen (none@bsd--trinity-inet.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 23 Jun 2003 - 10:30:59 CEST

From: "Kenneth Laulund Nielsen" <none@bsd--trinity-inet.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: USB Webcam, IDE controller & nice/renice
Date: Mon, 23 Jun 2003 10:30:59 +0200

Hej.

Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber nogle af jer kan komme med nogle
guldkorn til.

Jeg kører med FreeBSD 4.7/4.8.

1. Jeg skal ud og investere i et webcamera og til usb, men problemet ligger
i jeg ikke kan finde så meget software eller information om hvilke webcams
der fungere under freebsd (4.7/4.8)og hvordan det sættes op ? Nogen som har
gode/dårlige erfaringer med bestemte webcams og hvilket software kan man
bruge ?

Jeg har kig på Logitech eller Creative i prisklassen ca 3-400 kr.

2. Jeg skal osse have investeret i en ide controller af de dersens nymodens
udma100/133 så jeg kan få en 120+ gb harddisk i min aldrende server men igen
kommer problemet med understøttelsen i freebsd, jeg har kig på følgende
controllere:

Promise Ultra133 TX2
    - Chipset: Promise chip muligvis PD20269/PD20270/PDC20280

CMD ATA133 Controller
    - Chipset: Silicon Image Sil 0680

Q-Tec 330D UDMA133 IDE
    - Chipset: Silicon Image Sil0680CL144

Efter hvad jeg lige kan finde udaf er CMD og Silicon samme firma og CMD og
Q-TEC bruger samme chipset.

Nogen som har fået en af ovenstående til at virke ?

3. Og sidste spørgsmål, nice kommandoen, jeg starter et program med
følgende:
    nice -20 ./hlds_run
er det korrekt forstået at den nu får højest prioritet og ikke venter på
andre programmer ?
da et hurtigt kig med top giver:

  143 halflife 2 20 91648K 86656K RUN 678:23 0.05% 0.05% hlds

Det jeg ønsker er at den får mest mulig cpu tid og højest prioritet(?).

Med venlig hilsen

Kenneth Laulund Nielsen
bsd@trinity-inet.dk