RE: Raid - simulere et crash/rebuild (atacontrol rebuild ar0)

From: Michael Andreasen (none@michael--subwire.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 02 Jun 2003 - 21:24:48 CEST

From: "Michael Andreasen" <none@michael--subwire.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Raid - simulere et crash/rebuild (atacontrol rebuild ar0)
Date: Mon, 2 Jun 2003 21:24:48 +0200

> Jeg tror problemmet er at ad2 ikke er set som en del af array'et. Så
> vidt jeg husker virker ata(4)'s rebuild kun hvis man hotswapper
disken,
> hvilket man skal være lidt forsigtig med :-).

Ok! Det lykkedes lige at rebuilde med en disk som var forberedt på
næsten samme måde på en anden maskine. Partitionerne var ikke 100% ens
så vidt jeg husker, men disken sad som ad2 i ar0 på den anden maskine.

Så mon ikke det er et "simpelt" spørgsmål om at der på den enkelte disk
ligger info om dens "tilhørsforhold"? - ja jeg ved det ikke.. alt dette
er ret nyt for mig.

>Dog har sos tilføjet funktionalitet til at tilføje en spare til ata(4)
>-CURRENT, men det er ikke blevet MFC'et endnu. Jeg har dog ikke prøvet
>Jeg ved ikke rigtig om noget af dette hjælper dig, men nu ved du i
hvert
>fald hvad du kan gøre når det bliver MFC'et :-).

Hvordan får man "fat" I den ændrede kode? Er der en metode ligesom på
f.eks. Debian hvor man kan benytte stable/testing/unstable? Eller er det
helt umuligt på FreeBSD?

p.s. Tak for god info! Dine indlæg har muligvis ikke løst mine
problemer, men om ikke andet belyst dem, så de giver mening :o)

--
Mvh
Michael Andreasen