Re: dead keys

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jul 2003 - 02:29:07 CEST

Date: Tue, 15 Jul 2003 02:29:07 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: dead keys

Quoting Jacob Vennervald Madsen (jvennervald@proventum.net):
> Hvordan får jeg dead keys såsom: é, è, â, ã osv. osv. til at fungere i
> FreeBSD?

Snakker du X eller console?

Personligt foretraekker jeg at bruge engelsk tastaturlayout, men en
sjaelden gang har jeg brug for danske tegn.

Jeg har valgt at mappe hoejre control til `compose', og saa kan jeg faa
samtlige tegn. Her er en stump af min .Xmodmap:

        ! Map Compose to right control.
        keycode 109 = Multi_key

Compose virker ved, at man trykker compose efterfulgt af to taster, en
efter en (raekkefoelgen er vist ligegyldig). Eksempler:

        ö <compose> o "
        ° <compose> ^ 0
        ô <compose> ^ o

Det virker ret godt. Det er naturligvis noget langsommere at bruge, men
hvis du kun skal bruge det relativt sjaeldent, er det i praksis intet
problem.

Jeg kan desuden trykke alt-{f,x,e,F,X,E} for at faa æøåÆØÅ. Det virker
dog kun i terminaler (xterm og vts).

Mvh. Michael.

--
There is no place I can go, there is no way I can hide.
It feels like it keeps coming from the inside.