Re: server

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 04 Jul 2003 - 11:16:02 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 4 Jul 2003 10:16:02 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: server

Quoting Lars Rasmussen (bailey@sprit.dk):
> Har lige gået en installation igennem med proFTPD, Apache, Qmail, PHP,
> mod_perl, suEXEC osv osv men det tager desværre 7 år og en eftermiddag.

Det der som regel tager tid er konfigurationen af programmerne. Jeg vil
anbefale at du ud over data-arealer for dine programmer tager backup af
/etc og /usr/local/etc (når det nu er FreeBSD). Specielt kan de
anbefales at placere dine konfigurationsfiler under et system såsom
RCS, CVS, OpenCM, Subversion, arch, aegis, bitkeeper, perforce,
meta-cvs eller darcs, så du kan rulle tilbage i tilfælde af at en
konfigurationsændring skulle gå galt.

> Eventuelt vil jeg også gerne vide om der er en nem måde at tage backup
> af "hele systemet" så man slipper for at installere det samme 20 gange
> på forskellige maskiner.

Dengang jeg lavede det nummer med en række FreeBSD maskiner var tricket
at lade en server være ''golden-host'' for de andre. Lad den bygge
pakker og exporter dem via NFS (*GYS*), eller HTTP(S) (bedre, IMO). Så
kan man bare trække information fra selvsamme server omkring ens
konfiguration og vupti, man er kørende.

Har man rigtigt mange maskiner skal man se efter andre ting i stedet.
AEleen Frisch har nogle interessante slides på:

http://www.gaussian.com/aeleen/Top_10.pdf.zip

..og nogle artikler på onlamp.

--
j.