Re: Underlig fejl i FreeBSD 5.0-RELEASE

From: Jesper Skriver (none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 29 Jan 2003 - 11:00:16 CET

Date: Wed, 29 Jan 2003 11:00:16 +0100
From: Jesper Skriver <none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Underlig fejl i FreeBSD 5.0-RELEASE

On Tue, Jan 28, 2003 at 10:26:04PM -0000, Torben Sørensen wrote:
> Hej folks
>
> Jeg har download og installeret FreeBSD 5.0-RELEASE idag... men der sker
> noget meget mystisk!
> Jeg vil gerne køre netscape7 og går i /usr/ports/www/netscape7 hvor jeg make
> install clean...
> Efter et stykke tid, fejler hele boxen og jeg kan ikke gøre noget. Jeg får
> følgende besked på skærmen og systemet hænger... for evigt:
> ------
> ad1: hard error cmd=read fsbn 96372094 of 48186047-48186174
> trying PIO mode
> ad1: DMA problem fallback to PIO mode
> [...]

En mulighed er at harddisken er ved at fejle, en anden er at du ikke
bruger et parsnoet ATA kabel til disken, og der opstår fejl når der er
meget trafik på ATA bussen.

Check at kablet sidder ordentligt, og at det er et parsnoet ATA kabel du
bruger, inden du farer ud og skifter disken.

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.