Funky browser! Safari på Mac OS X er IPv6-ready

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 09 Jan 2003 - 12:32:22 CET

Date: Thu, 9 Jan 2003 12:32:22 +0100
Subject: Funky browser! Safari på Mac OS X er IPv6-ready
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hejsa

Har I set at der er kommet en ny browser?
ole, hroi og et par andre har postet link til #bsd-dk på IRC
http://www.apple.com/safari/

Jeg kan bekræfte at den er lækker, omend den mangler tabbed browsing
som man
kender det fra Mozilla og Chimera ...
- en indstilling til cookie så man bliver spurgt hver gang ville også
være rar

Nå, men jeg skriver dette indlæg for at gøre opmærksom på at denne nye
browser
har IPv6 funktionalitet indbygget! IPv6 er som bekendt en af mine
kæpheste :)

Jeg hentede Apache HTTPD 2.0.43 og kompilerede på min Mac OS X 10.2.3
- ingen fejl, ingen problemer, blot './configure && make && sudo make
install'

Dernæst rettede jeg lidt til i /usr/local/apache2/conf/httpd.conf til
den fungerede
med mine lokale filer (lokale arbejdskopi af kramse.dk og andre)

Hmm, tænkte jeg så - hvad nu hvis vi ændrer således at den kun lytter
på IPv6 socket
[hlk@otto conf]$ grep Listen httpd.conf
# Listen: Allows you to bind Apache to specific IP addresses and/or
# Change this to Listen on specific IP addresses as shown below to
#Listen 12.34.56.78:80
#Listen 80
Listen [::1]:80

og ganske rigtigt skiftede apache fra at lytte på begge (tcp46)
tcp46 0 0 *.80 *.*
LISTEN
til kun at lytte på IPv6
tcp6 0 0 ::1.80 *.*
LISTEN

Dernæst kunne jeg så bruge den IPv6-enablede Safari browser med
følgende:
http://[::1]/~hlk/

[::1] - er localhost=::1 og [] kan bruges til at angiver at det er en
IP-adresse
- dvs hvis webserver lytter på nonstandard port kan man skrive
[::1]:888 og lignende
Derved undgås tilfælde hvor man skriver en IPv6 adresse der slutter på
:80
2001:6c8:7::1234:80 er en IPv6 adresse, mens
http://[2001:6c8:7::1234]:80 er en
reference til en webserver/http på adressen 2001:6c8:7::1234 med port 80

Man kan dernæst tilføje
# grep localhost6 /etc/hosts
::1 localhost otto localhost6
og bruge http://localhost6/~hlk/ - hvis man synes
eller opdatere sin DNS server med tilhørende AAAA records

Jeg synes det er cool og dermed er Safari blevet default browser på mit
system :))

Mvh

--
Henrik Lund Kramshøj