Re: interesse i digitale signaturer ?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 08 Feb 2003 - 11:39:35 CET

Date: Sat, 8 Feb 2003 11:39:35 +0100
Subject: Re: interesse i digitale signaturer ?
To: madsdyd@challenge.dk
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>

On fredag, feb 7, 2003, at 13:04 Europe/Copenhagen, Sidsel Jensen wrote:

> hejsa $rødder
>
> Jeg har fået en henvendelse fra Mads Dydensborg fra SSLUG, som
> efterlyser
> er *BSD mand, med interesse for digitale signaturer - til at være med
> at
> til lave et opensource projekt :

Selvfølgelig er vi da det, vi er mange der arbejder freelance og timer
kan man vel altid sælge ...

> [...]
> kan assistere i installation af signature, mv, under Windows.
>
> TDC vil tilsyneladende starte et Open Source projekt for et Java
> program
> der kan anvendes under andre platforme. SSLUG har tidligere arbejdet en
> del med kvalificerede certifikater fra KMD-CA ( se f.eks.
> http://www.sslug.dk/linuxbog/?b=signatur ) og det vil være naturligt
> for
> SSLUG at arbejde videre med dette, men det ville være rart at
> samarbejde
> med andre *nix grupper så vi slap for at duplikere arbejde.
Jeg formoder at TDC udvikler programmet til Windows, og ønsker "vores"
hjælp
til "open source" delen

Jeg ved det har været diskuteret før, men hvordan tænkes projektet
afviklet?
Er/bliver der assignet en projektleder fra TDC?
Er der penge til at lade kvalificeret arbejdskraft:
se på specifikationerne?
se på designet?
se koden igennem for fejl?
Skal/forventes koden udviklet gratis af open source programmører?
(frihed har jo intet med prisen at gøre)
og hvordan tænkes denne vedligeholdt?
basalt set - hvem har ansvaret for projektet?

Jeg ved eksempelvis at et andet projekt er igang med en stor oversætter
opgave hvor der er økonomi involveret. Jeg mener ikke at opgaven for
at lave noget der er kompatibelt udover Windows er vores ansvar, men det
er optimalt at vi får lov til at bidrage til løsningen.

Jeg ved noget af ovenstående har været diskuteret før på SSLUG listerne
forbindelse med KMD projekterne, og især i den nuværende situation med
mange arbejdsløse indenfor IT mener jeg det vil være rimeligt med en vis
kompensation til dette projekt.

Hvis du kan oplyse mere om projektet vil jeg være meget interesseret i
at
høre dette - evt. også hvis det slet ikke er kommet så langt som til at
lave
de første planer :)

Jeg kunne selv finde følgende link der ikke præcist definerer hvad
ressourcer
TDC smider i "open source" afdelingen
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13153

det ville forøvrigt være glædeligt hvis kildeteksten til Windows
versionen
blev gjort offentligt tilgængeligt.

> Findes der nogen der har en teknisk indsigt i disse emner under *BSD
> og er
> interesseret i et samarbejde, så skriv til <none@madsdyd--challenge.dk.lh.bsd-dk.dk>
btw så kender jeg lidt til både JAVA og certifikater m.v. men er måske
ikke den
rette med den tekniske indsigt - men djævlens advokat vil jeg gerne
være ;-)

Jeg håber ikke ovenstående kommer til at lyde negativt, det er ikke
meningen

Jeg synes det er positivt at TDC offentligt har udtalt at brugen af
disse
certifikater skal være uden omkostninger for forbrugen, os, mens
virksomheder
(inkl stat, amt, kommune) der drager nytte skal betale.

Jeg synes ligeledes det er overordentligt positivt at der allerede nu
tænkes
over ANDET end Wirus, øh Windows, til de digitale signaturer

Da I, SSLUG og Mads, så netop har erfaringer fra et lignende projekt
tror jeg
I vil kunne biddrage væsentlig til dette og jeg ønsker jeg held og lykke
- vil diskussionen om dette foregå/fortsætte på SSLUG signatur listen?

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj
hlk@{kramse.dk|inet6.dk|sikkerhedsforum.dk|security6.net}

PS I min søgen efter information faldt min Safari browser over følgende ;-) "Could not open the page “https://www.signatursekretariatet.dk/frontpage.html\ because Safari could not establish a secure connection to the server “www.signatursekretariatet.dk”. Safari cannot verify the certificate used to check the identity of the website’s owner."