Re: Om at compile firewall rulesets til C (og god jul)

From: Munish Chopra (none@chopra--soulwax.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 21 Dec 2003 - 19:44:07 CET

Date: Sun, 21 Dec 2003 13:44:07 -0500
From: Munish Chopra <none@chopra--soulwax.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Om at compile firewall rulesets til C (og god jul)

On 2003-12-21 11:44 +0000, Claus Guttesen wrote:

> Fint indlæg, glimrende læsning ;-)

> Jeg bruger ipf og ipfw på min brandmur/væg. Ipf som
> vagtmester, og ipfw som sikrer at alle kommer til
> fadet (dummynet), men vil gerne bruge pf istedet, da
> den kombinerer disse to egenskaber.

ALTQ virker kun hvis du laegger et ALTQ patchset ind. Der er ikke kommet
et nyt siden ca. 5.1-RELEASE, men det bliver vist nok opdatered til
5.2-RELEASE. Det er stadig uklart om pf og ALTQ bliver smidt ind i base
foer 5.3-RELEASE.

> Hvor meget afviger ipf og pf's regler sig fra
> hinanden?

For ikke saa lang tid siden var de naesten identiske. Jeg er ikke helt
sikker paa hvordan det ser ud nu (jeg har ikke koert andet end pf i lang
tid nu). pf har desuden en del flere features.

> Har nogen lagt det på FreeBSD 5.1/2?

Selve pf virker fint, dog har jeg ikke koert det paa FreeBSD i et stykke
tid. Indtil videre har jeg skiftet router til OpenBSD pga. ALTQ og et
par andre ting.

--
Munish Chopra