RE: FreeBSD Webserv

From: Michael (none@michael--subwire.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 11 Dec 2003 - 19:45:07 CET

From: "Michael" <none@michael--subwire.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: FreeBSD Webserv
Date: Thu, 11 Dec 2003 19:45:07 +0100

>* Load Balancer

>For at kunne opfylde kravet med at en klient bruger samme server under hele
hans session, ser det ud til at jeg bliver nødt til at bruge Linux’es LVS
>(http://www.linuxvirtualserver.org/) som load balancer, da jeg ikke kan
finde noget med samme mulighed til FreeBSD (jeg har kigget på
http://siag.nu/pen/ og på >http://www.bsdshell.net/hut_loadd.html). Udover
det så er der også nogle flere fordele i LVS.

>System: Linux, LVS, mon, fake, heartbeat

Alteon loadbalancer?

>* Webserver

>Hidtil har jeg brugt Linux til dette, men jeg tror jeg vil over og køre
FreeBSD, da jeg mange steder har hørt, at den er bedre og hurtigere.

Hvis du kender til Linux, så hold dig til det? Hvad (tror) du at du kan opnå
ved at skifte?

Har du problemer, eller noget som Linux ikke kan klare?

>Så det bilver en FreeBSD med Apache. Derudover regner jeg med at køre
thttpd på sin egen ip på hver server, og så lade load balanceren styre
begge. Til sidste, så >mangler jeg bare et fault-tolerant distribueret fil
system, der har en lokal cache, så den automatisk synkronisere filerne på
serverne, og stadig hente eksisterende filer >fra harddisken. Har i et
forslag til et fil system? Ellers må jeg nøjes med en rsync hver 10-20 min.

>System: FreeBSD, Apache, thttpd

Fælles Storage? F.eks. Netapp Filere? Lad den fælles Storage tage io

Du får lettere ved at vedligeholde, slipper for synkronisering m.m.

Konklusion – istedet for at købe en masse kraftigige servere som kræver
installation, vedligeholdelse m.m. ville jeg købe nogle mindre kraftige, og
benytte nogle flere penge på en hw loadbalancer + storage system.

... blot min 25 øre...

--

Mvh

Michael