Re: stray irq 7

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Dec 2003 - 21:03:51 CET

Date: Tue, 2 Dec 2003 21:03:51 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: stray irq 7

On Tue, Dec 02, 2003 at 08:44:25PM +0100, madsen999@mailme.dk wrote:
> Jeg får nogle
> stray irq 7 fra syslog... f.eks.
>
> Dec 2 19:44:01 home kernel: stray irq 7
>
> FreeBSD 5.1, hvor jeg tidligere har haft haft 4.8 på boksen uden probs.

Det er fordi der er 2 enheder der bruger samme irq. Det behøver ikke at være
slemt, men til enheder hvor adgang til ressourcer påvirker overall
performance kan det give problemer. Fx. hvis din RAID controller og dit
lydkort deler irq vil du nok opleve at boksen bliver "underlig" hvis du
afspiller fx. mp3 filer fra diskarrayet.

Du kan se hvilker irq'er der allokeres via dmesg. Du kan se hvilke der er
aktivt i brug med ps. Hint grep efter irq.

Du kan se om det er et indstikskort der giver problemer (PCI kort). I så fald
kan du prøve at putte det i et andet slot og se om det evt. får en anden irq.
Det virker for en del kort. Ellers må du se hvad du kan gøre fra BIOS eller
blot leve med det.

Det er også muligt at disable visse devices med device.hints(5). PCI devices
undtaget.

Fx. deler ata1 og usb controlleren på min bærbare irq-15. Da jeg ikke kan
sætte enheder på ata1 er det lidt ærgeligt at der allokeres en irq til denne.
Det kan dog ikke disables sååå jeg må bare leve med det selvom det giver lidt
problemer i ny og næ. Til sammenligning kan det siges at hverken linux eller
windows allokerer irq til ata1. Søren forklarede at det er nødvendigt for at
kunne bruge hotplug enheder og at ata altid vil være foretrukket til at
modtage irq. To bad - jeg kunne godt bruge en hw.ata.1.disabled=1 her...

Håber du kunne bruge det til noget.
Sven