Re: om ksh gående mod vi-editoren...

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Dec 2003 - 13:55:10 CET

Date: Tue, 2 Dec 2003 13:55:10 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: om ksh gående mod vi-editoren...

Quoting Anders S. Jensen (doozer@freakout.dk):
> Og en opfordring til alle som ikke har ulejliget sig med at lære
> vi editoren endnu: Skynd jer at gøre det! Det er al 'besværet' værd.
> Det er virkelig en potent editor, som klarer alle opgaver fra små
> til store med bravour!

Een ting er, at vi som editor er Ret God[tm], men nogen vil nok
fejlagtigt paastaa, at valg af editor er en smagssag. Mit argument for
at i det mindste _laere_ at bruge vi er derfor, at mange andre
programmer benytter vi-keys og -funktionalitet, eksempelvis min
yndlings$PAGER, less.

I less kan man nagivere rundt paa stort set samme maade som i vi:

        Gaa til linie 63742: 63742G
        Saet maerke a: ma
        Gaa til slutningen af filen: G
        Gaa til maerke a: 'a
        En side ned: ^F
        Find linier, der begynder med Julefrokost": /^Julefrokost
        Aabn filen /etc/passwd: :e /etc/passwd

Hvis man lige bruger en halv time paa at koere en god vitutorial igennem
(jeg kan anbefale den, der ligger et sted i OpenBSDs sourcetrae), kan
man faa stor glaede af dette i mange andre programmer. Jeg ville gerne
remse en masse op nu, men jeg bruger det aabenbart uden at taenke over
det, saa jeg kan kun lige komme i tanke om less og xdvi.

Det er vel egentlig ret positivt.

--
`Have you any last words?'
YES. I DON'T WANT TO GO.