Re: Nyhedsbrev 002 (om ksh)

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Dec 2003 - 13:23:37 CET

Date: Tue, 2 Dec 2003 13:23:37 +0100
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nyhedsbrev 002 (om ksh)

On Tue, Dec 02, 2003 at 12:40:55PM +0100, Claus Guttesen wisely wrote:
> Fin artikel om ksh, men jeg savner pil-op og pil-ned.
> Det er sikkert muligt, men kommando-historikken er nok
> det mange vil mangle.
Ja, men den er der sandelig! I vi-mode er 'k' pil op
og 'j' er pil ned. I Emacs-mode er det CTRL-p hhv. CTRL-n.
Altså de samme taster man bruger til at bladre op og ned
i de 2 editorer. Hvis man (i vi-mode) vil 10 op skriver
man '10k' og så fremdeles.

Også i selve editeringen af en linje er der rare ting.
Forestil dig at du har bladret frem til nedenstående
linje i history'en:

$ scp pdksh-5.2.14p2 frank:/tmp

og du vil ændre frank til gail: '$3bcwgail' og vups!
'$' går til enden af linjen '3b' går 3 'ord' tilbage,
'cw' change word (dvs. frank) og gail udskifter frank.

--
Mvh,

Anders S. Jensen