Re: Trafik og ipfw

From: Anders Lund (none@bsd-dk--andersonline.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 09 Aug 2003 - 20:21:16 CEST

From: "Anders Lund" <none@bsd-dk--andersonline.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Trafik og ipfw
Date: Sat, 9 Aug 2003 20:21:16 +0200

Claus Guttesen wrote:
> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, når du
> skriver at "der er forskel på national og
> international trafik. Hvis du/I er koblet på
> internettet, skelner den jo ikke mellem lokal- og
> udenbys-takst.

Jeg kender det ikke i detaljer, men det at transportere data frem og tilbage
imellem din computer og fx en computer i USA koster noget. Nogle backbone
udbydere kan gøre det billigere end andre. Når der så er tale om dansk
trafik, er udbyderne i danmark forbundet hos DIX (?). Jeg kan ikke huske om
trafikken er helt gratis, men det er i hvert fald billigere end
udlandstrafik. Lidt lige som telefonnettet. Dette tager omtalte ISP med i
beregningerne for trafikforbruget.

Hvordan en firewall skal skelne imellem den ene slags trafik og den anden,
ved jeg ikke, ud over at den skulle slå IP adresserne op hos fx Ripe.net
eller kigge på reverse DNS (dog ikke så sikkert).