Re: Kopier audio cd (ATAPI)

From: norgaard@telho.net
Date: Tue 29 Apr 2003 - 08:11:30 CEST

Date: Tue, 29 Apr 2003 08:11:30 +0200 (CEST)
From: norgaard@telho.net
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Kopier audio cd (ATAPI)

On Mon, 28 Apr 2003, Torben Sørensen wrote:

> Hvordan kopiere man en audio cd i freebsd 5.0 release?
> I freebsd handbook står der i afsnit 12.5.5 hvordan.... men jeg er ude efter
> en GUI applikation (det er ikke altid mig der skal lave en kopi af en børne
> cd :)
>
> Jeg har prøvet med XCD-Roast men den vil åbenbart ha' et SCSI drev... og jeg
> har "kun" et ATAPI drev (acd1: CD-RW <OME-W141> at ata1-slave PIO4)
> og det samme gælder for andre brænder programmer....

Så vidt jeg kan læse af håndbogen anbefaler de burncd til brænding af
iso'er, det kræver ikke SCSI emulering som cdrtools. Men der er ingen GUI.

Hvis du laver et råt image af cd'en skal du vel bruge

   burncd -f /dev/acd0c data file1 fixate

hvis du ripper wav-filerne fra en audio cd ser det ud til at du skal bruge

   burncd -f /dev/acd0c audio file1 file2 file3 ... fixate

Den første kræver at du ripper - mon ikke det kan klares med dd? - hele
cd'en i et image, den anden kan du bruge cdda2wav, det burde være nemt at
lave et script så selv børn kan dobbelt klikke og så kører det. Hvis du
vil have en gui kan du jo lave en med Perl-gtk :-) (tror jeg nok)

Jeg har ikke selv fået scsi emuleringen til at makke ret under FreeBSD,
men burncd virker fint.

Mvh Erik

"I now inform you that you are too far from reality"
                                 - Iraqui information minister

Strandboulevarden 75, 3. tv. E-mail: norgaard@math.ku.dk
DK-2100 Copenhagen E Cell, dk: +45 2849 3936
Denmark