Re: FreeBSD/OpenBSD/NetBSD

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 27 Sep 2002 - 19:35:16 CEST

Date: Fri, 27 Sep 2002 19:35:16 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD/OpenBSD/NetBSD

Torben Sørensen wrote:
> Hej folks
> Jeg har tit undret mig over hvad der er forskel på de 3 BSD distributioner!
> Er der nogen der kan give mig en forklaring (bare kort det er fint)??

Årsagen er primært at nogle personer bare ikke kan sammen.
Ydermere så har forskellige udviklere forskellige prioriteter for
hvad han/hun synes er vigtigt for et projekt.

Flg. er _meget_ generaliserende og meget overfladisk:
  OpenBSD - Primært fokus på sikkerhed.
  NetBSD - Primært fokus på portabilitet ("vi vil også køre på
            din brødrister").
  FreeBSD - Primært fokus på server på moderne HW (i386, alpha,
            Sparc64).

Reelt så er der ikke den store forskel for den almindelige
bruger.
Den største forskel er nok at FreeBSD har den længeste liste af
ports (dvs. tilpasninger af software så det installerer og kører
med et absolut minimum af indsats fra sysad.). Om dette er
vigtigt afhænger af den enkelte.

(Tager flame-sikkert tøj på)

        Hygge'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---