Dummynet

From: Søren Elleby Sørensen (none@ses--spionand.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 25 Sep 2002 - 15:06:04 CEST

Date: Wed, 25 Sep 2002 15:06:04 +0200
From: Søren Elleby Sørensen <none@ses--spionand.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Dummynet

Jeg fik lige sendt med forkert afsender,
så jeg prøver lige igen :)

Hej liste :)

Jeg sidder og sysler med dummynet, hvor jeg gerne vil have
512 Kbit på det ene ethernet interface.
Der nattes på fxp0 - så xl0 har adgang til nettet

"WAN Side": fxp0 / 100mbit: 192.168.1.0/24
"LAN Side": xl0 / 10mbit: 10.0.0.0/24

Planen var så, at troughtputtet på fxp0 skulle helt ned på 512Kbit/s
hver vej.

Jeg er rimelig grøn på dummynet - har læst på
http://www.freebsd-howto.com/HOWTO/Ipfw-HOWTO, hvor der et lille eksempel,
og hvis jeg har fattet det korrekt - ville det se sådanne ud i mit tilfælde:

ipfw pipe 10 config mask src-ip 0xffffff00 bw 512Kbit/s
ipfw pipe 20 config mask dst-ip 0xffffff00 bw 512Kbit/s
ipfw add pipe 10 all from 10.0.0.0/24 to any out via fxp0
ipfw add pipe 20 all from 10.0.0.0/24 to any in via fxp

Jeg har fjernet queue tingen, da jeg gik ud fra det det var den,
der gav hver host på fxp0 interfacet 512Kbit/s hver.
Planen er jo at de skal deles.

Jeg kan hertil sige, at jeg ikke kan få det til at virke.
Jeg prøvede at sætte bw til 3Kbit/s - men kunne stadig
bruge ftp, og hente med 15-20 stykker :/
Jeg har smidt de 4 linier ind i et lille shellscript,
der kører ved boot

Er der en der kan give en hånd ? :)

--
Hygge,