ident - problemer

From: Morten (none@hankat--supermorten.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 17 Sep 2002 - 01:53:43 CEST

Date: Tue, 17 Sep 2002 01:53:43 +0200
From: Morten <none@hankat--supermorten.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: ident - problemer

Hej bsd-dk

Jeg bruger FreeBSD 4.6.2 pÄ een af mine maskiner, og jeg har et sÊrt
problem med servicen ident. Jeg har prĂžvet en del forskelligt, men jeg
kan ikke rigtigt komme videre pÄ egen hÄnd.

Jeg benytter den "indbyggede" ident-server i inetd, der f.eks. kan
aktiveres i /etc/inetd.conf sÄdan :

auth stream tcp nowait root internal auth -r -f -d
mitnavn -o UNKNOWN -t 30

Hermed burde processer (sÄ vidt jeg forstÄr) der kÞres af en bruger ved
navn "bruger1" fÄ ident "bruger1", med mindre han har en .fakeid i sit
homedir. Det gÞr de bare ikke pÄ mine maskiner !!! -der fÄr de ident
"mitnavn" uanset om han har en .fakeid eller ej...

Hvis jeg anvender "-g" muligheden istedet for "-d mitnavn" fÄr ALLE
brugere/processer random ident... igen uanset om de har .fakeid eller ej...

Jeg kan sÄledes delvist fÄ servicen til at virke, men jeg kan ikke give
to processer forskellig fast ident, uanset hvordan jeg gĂžr. Men da jeg
godt kan fÄ serveren til at svare pÄ forespÞrgsler, konkluderer jeg at
det f.eks. ikke er min router (med NAT) eller min firewall, der er
problemet... men kan jeg det?

Jeg har nu prÞvet pÄ to 4.6.2 maskiner og det synes at give samme
resultat -ethvert input modtages sÄledes med kyshÄnd!

mvh

Morten Østergaard
http://supermorten.dk