Re: Lyd i FreeBSD generelt

From: Lennart Sorth (none@ls--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 10:08:23 CEST

Date: Thu, 12 Sep 2002 10:08:23 +0200 (METDST)
From: Lennart Sorth <none@ls--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Lyd i FreeBSD generelt

On Thu, 12 Sep 2002, Torben Sørensen wrote:

> Hvordan laver man en ny kernel (step-by-step)??

Først undskyld hvis min mail lød hoven, - det er bare
fordi kernegenerering lyder lidt som hjernekirurgi, men
faktisk ikke er sværere end at tage med bussen.
(ok, _det_ kan også godt være svært for en billist som mig)

step 1.
Du skal naturligvis have en srcdist på maskinen - enten fra
CDROM'en eller via CVSUP
CDROM'en giver dig en source, men uden nyeste rettelser, - det
er en smagssag. Har du et meget nyt lydkort, kan det være at
CVSUP er eneste metode til at få en opdateret "pcm" driver.

Jeg kører selv en CVSUP hver nat, og mailer opdateringerne til
migselv, - så kan jeg lige løbe dem igennem, og se at "HOV, nu
er pcm driveren opdateret,gad vide om mit ECS budkort nu kan få
lyden med" :-)

cvsup programmet installeres klart nemmest ved at finde en binær
package - den er tung og svær at kompilere.

derefter laver du en cvsupfile - min ligger af historiske årsager
i /etc/cvsupfile og ser sådan ud:

<-----/etc/cvsupfile------>
*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org
*default base=/usr
*default prefix=/usr
*default release=cvs
*default delete use-rel-suffix

*default tag=RELENG_4_6
src-all

*default tag=.
ports-all
<-----/etc/cvsupfile------>

Køres cvsup nu med:
  /usr/local/bin/cvsup -g /etc/cvsupfile

får du opdateret /usr/src og /usr/ports
(det tager en rum tid, afhængig af din Internet forbindelse)

I tilfælde af at du er i tvivl om hvilken tilstand din
/usr/src er i, kan du forinden SLETTE /usr/src, - så vil det
hele genopstå i en flunkende ny 4.6-RELEASE udgave (check
RELENG_4_6 i supfilen) - Men så tager det en endnu mere rum
tid, da *alt* jo nu skal downloades.
En mere økonomisk fremgangsmåde er at bruge nyeste CDROM srcdist
(installer vis /stand/sysinstall) og så en CVSUP opdatering

Step 2:
cd /usr/src/sys/i386/conf

her ligger GENERIC kernedefinitionen - kopier den til FUTTE
eller hvad du nu vil kalde din nye kerne.

Der ligger også en fil med navnet LINT, den indeholder _alt_ hvad
der kan skrives i en kerbnedefinitions fil. Find feks "pcm" i
denne - og læs hvad der står deromkring. Måske står dit lydkort
beskrevet nærmere.

Jeg gætter dog på at pcm er nok, - hvorfor du blot skal tilføje:

device pcm

i FUTTE filen

step 3:
 Kør kommandoen:
  config FUTTE

og den fortæller dig at du skal gå ned i ../../compile/FUTTE og
huske at køre en make depend.

step 4:
  cd ../../compile/FUTTE
  make depend
  make

  og går det godt, skriver du:
  make install

step 5:
  sync;sync;sync; reboot

  (nej, sync er ikke nødvendigt, det er bare gammel vane)

nu skulle maskinen gerne boote med FUTTE kernen, og hvis lydkortet
er supportet af pcm(), vil der være hul igennem.

Det var den "gammeldags" metode. I vore dage kan man også bare
lave FUTTE filen, og så vistnok bare stå i /usr/src og
skrive "make kernel"
Men jeg er jo en gammel hund, så jeg har ikke prøvet den metode :-)

Hilsen

Lennart Sorth
Westheimer's Discovery:
        A couple of months in the laboratory can frequently save a
couple of hours in the library.