Re: buildworld fejler igenigen :-(

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 05 Sep 2002 - 21:36:47 CEST

Date: Thu, 5 Sep 2002 21:36:47 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: buildworld fejler igenigen :-(
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

--- Jeppe Liisberg <none@jeppe--liisberg.dk.lh.bsd-dk.dk> skrev:
> Hej BSD'ere
>

> Jeg har virkeligt brug for opmuntring og hjælp, det
> går mig på nerverne!
> Ikke fordi det er så fandens nødvendigt mht. min
> world lige nu, for den er

Er din "world" ved at bryde sammen? ;-) Nej, spøgtil
side, jeg kender følelsen!

> De sidste par gange har jeg ikke bekymret mig om
> /etc/make.conf (dvs. der er
> ingen), hvad skal der stå i den?

Du kopierer /etc/defaults/make.conf til
/etc/make.conf.
Her kan du bl.a. sætte flaget CPUTYPE. Sæt den til k6
hvis det er en Athlon, eller p4 hvis det er en Pentium
4 (forøvrigt et tosset navn, pentium er så vidt jeg
ved fem, men det var en digression).

Så kan du også sætte flaget CFLAGS= -O2 -pipe. -O
fortæller oversætteren, hvor meget den skal optimere
koden. Standard er -O, så -O2 optimerer lidt mere.
Hvis du har problemer med en "make world" er det bedst
at sætte den til -O indtil det virker. Så kan du altid
skrue optimeringen i vejret.

> Andre gode ideer?

Jeg ser den fejler i miniperl. Prøv at sætte flaget
NOPERL= true, i realiteten fjerner du blot #-tegnet.
Jeg ved ikke om det virker, men det er forsøget værd.

Har du hentet installations-disketterne til 4.6? I så
fald kan du starte med det, og installére alt forfra,
med mindre du har lagt tid og kræfter i maskinens
opsætning.

Det kan også være hardwaren. Hvis der ikke er
tilstrækkelig med afkøling på CPU'en, kan det give den
hedeslag. Dette kan måske være en forklaring på at den
fejler forskellige steder. Tvivler dog på dette, but
you never know before you know, you know!

I /usr/src/Makefile står der en opskrift på, hvordan
du laver en "make world". Følg den, bortset fra når de
beder dig om at lave en "reboot" med en efterfølgende
"boot -s" så du kommer i singleuser-mode. Lav istedet
en "shutdown now". Dette bringer den også ned i
single-user, men du sparer en reboot.

> Nedtrykte hilsener,
> - Jeppe

Held og lykke.
Claus

Få den nye Yahoo! Messenger på www.yahoo.dk/messenger
Nu med webkamera, talechat, interaktive baggrunde og meget mere!