Re: RBL'er (was: Re: Farligt at pipe mail til /dev/null?)

From: Henrik Bøgh (none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 31 Oct 2002 - 16:39:48 CET

From: Henrik Bøgh <none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: RBL'er (was: Re: Farligt at pipe mail til /dev/null?)
Date: Thu, 31 Oct 2002 16:39:48 +0100

For some odd reason you wrote:

> Nogen specielle som man skal være på vagt overfor? Eller måske nogle du
> specielt vil fremhæve?

Jeg benytter selv følgende:

relays.ordb.org ( http://www.ordb.org/ )
relays.osirusoft.com ( http://relays.osirusoft.com/ )
bl.spamcop.net ( http://www.spamcop.net/ )
relays.visi.com ( http://relays.visi.com/ )
ipwhois.rfc-ignorant.org ( http://www.rfc-ignorant.org/ )
sbl.spamhaus.org ( http://www.spamhaus.org/ )
dnsbl.njabl.org ( http://dnsbl.njabl.org/ )

Tilgengæld vil jeg fraråde dig følgende:

orbs.dorkslayers.com
relays.dorkslayers.com
ztl.dorkslayers.com
spews.relays.osirusoft.com

De tre første har den (syntes jeg) usympatiske holdning at har man først
været listet der er det _meget_ svært at komme af igen. Begrundelsen:
Du er et fjols og du har fortjent at være listst - også selv om man f.eks.
har lukket sit åbne post-relæ (se http://www.dorkslayers.com/remove.html ).
Spews er bare ENORMT langsom til at opdatere - der går let op til en månede
fra man sender en forespørgsel om at blive fjernet (og få foretaget en
gentest) til der sker noget.

P.S. Jeg er selv tilknyttet ORDB og jeg syntes faktisk seriøst at det er den
bedste liste over åbne relæer. Jeg kan se at alt der bliver fanget af mit
spamfilter (jeg tag'er kun lige p.t.) er blevet enten listet af
relays.ordb.org eller bl.spamcop.net så i en ikke så fjern fremtid fjerner
jeg nok de andre.

--
MVH
Henrik Bøgh ( henrik.list@boegh.net )