Re: backup via ftp

From: Munish Chopra (none@mchopra--engmail.uwaterloo.ca.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 19 Oct 2002 - 21:32:09 CEST

Date: Sat, 19 Oct 2002 15:32:09 -0400
From: Munish Chopra <none@mchopra--engmail.uwaterloo.ca.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: backup via ftp

On 2002-10-19 20:53 +0000, Søren Jakobsen wrote:
> Hej
>
> Jeg næsten lige begyndt at bruge FreeBSD, og håbede på at der på denne mailliste er nogen
> der kan hjælpe mig med mit problem.
>
> Jeg vil gerne lave mig et cronjob, der hver nat kl. 04 pakket /www/ og /usr/ i tar filer,
> herefter uploader dem via ftp til en IP, og så sender en email med info om det var "done" eller "failed"
>
> Er der nogle der kan hjælpe mig med dette? findes det i freebsd? eller?

Du har vist lyst til at laere noget sh scripting, der findes en del
tutorials rundt omkring paa nettet (soeg google eller FreeBSD's
resources sider).

Noget lignende dette:

#!/bin/sh

BACKUP="/www /usr"
BACKUP_DIR="/backups"
BACKUP_SERVER=192.168.0.150

for file in ${BACKUP}; do
    echo -n "Rolling ${file}.tar.bz2..."
    if tar cypf ${BACKUP_DIR}/${BACKUP}.tar.bz2 ${file}
        then echo "Done."
        else echo "Failed."
        exit 1
    fi
  done

...efter de er pakket kan du bruge ftp(1) til at auto-uploade, jeg har
gjort det foer men kan ikke rigtig huske argumenter osv. Laes ftp(1).
Personligt bruger jeg rsync/ssh til dette, hvilket ville se saadan ud:

echo -n "Sync'ing www..."
if rsync ${RSYNC_FLAGS} ${BACKUP_DIR}/* ${BACKUP_SERVER}:/path/to/bk
    then echo "Done."
    else echo "Failed."
    exit 1
fi

exit 0

RSYNC_FLAGS kunne f.eks. vaere "-zapuxSC --stats"

Tja, der er garanteret et par fejl her og der, men jeg tror du forstaar
ideen. Hvis du kigger igennem et par sh tutorials sammen med f.eks.
ovenstaaende finder du hurtig ud af hvordan det virker.

--
Munish Chopra