Re: brug bsd-novice listen!!!!

From: Robert Martin-Legène (none@robert--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 18 Nov 2002 - 10:08:00 CET

Date: Mon, 18 Nov 2002 06:08:00 -0300
From: Robert Martin-Legène <none@robert--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: brug bsd-novice listen!!!!

On Mon, Nov 18, 2002 at 09:48:04AM +0100, Torben Sørensen wrote:
> Bravo... det er jo i sidste ende det vi alle sammen vil ha' fat i...
> "Sådan-gjorde-jeg"-dokumenter er guld værd for (os) nybegynderer!

I samme anledning, kan jeg så lige fortælle hvordan jeg fik wireless
lan op at køre på min arbejdslaptop i fredags:

$ su
# KEY=14charwepkey__
# cd /etc
# echo pccard_enable=YES >> rc.conf
# echo ifconfig_wi0=DHCP >> rc.conf
# echo /sbin/ifconfig wi0 wepmode on wepkey 1:$KEY up > start_if.wi0
# chmod 0700 start_if.wi0

reboot nu, eller skriv blot:

# sh
$ . rc.conf
$ . rc.pccard
$ exit

Jeg har et lille problem med at den kommer på med det nye NIC lige ved
boot. Jeg kører FBSD 4.6. Workaround er at sætte kortet i senere (evt
blot trække det ud og sætte det i igen). Efter 5-10 sekunder skulle du
gerne få lys i den ene diode, som betyder "associated" (svarer til
carrier på et wire-NIC).

Se desuden uddata fra ifconfig wi0 og læs evt også manualen for ifconfig.

Kortet "hedder" Orinoco. Ved isætning af kortet kommer følgende i
dmesg:

wi0 at port 0x240-0x27f irq 11 slot 1 on pccard1
wi0: 802.11 address: 00:02:2d:65:05:9e
wi0: using Lucent Technologies, WaveLAN/IEEE
wi0: Lucent Firmware: Station 7.28.01

-- Robert Martin-Legene