Re: nemmeste måde at flytte en mysql db

From: Anders Dyekjaer Hansen (none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 May 2002 - 22:42:03 CEST

Date: Wed, 15 May 2002 22:42:03 +0200 (CEST)
Subject: Re: nemmeste måde at flytte en mysql db
From: "Anders Dyekjaer Hansen" <none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Jeppe,

Hmmm jeg har haft held med at kopiere db filerne fra en maskine til en
anden. Det var faktisk en opgave så jeg fandt lige lidt dokumentation frem.
Det er godt nok på en Red Hat linux men du kan jo bare gøre det samme med
nogle andre kommandoer på BSD. Det er lidt bruger venligt skrevet men det
kan jo aldrig skade =)

Den simple måde vi eksporterede på foregik som følgende:
1. Stop web serveren og MySQL serveren med kommandoen:
”service httpd stop” og ”service mysqld stop”.
2. Pak mappen "databasenavn" med kommandoen
tar -zcvf databasenavn.tar.gz /var/lib/mysql/databasenavn”

3. Kopier denne fil til en diskette eller overfør den via netværket til den
nye server.
4. Udpak tar filen med kommandoen ” tar -zxvf databasenavn.tar.gz” Filen
vil herefter blive pakke ud i det bibliotek som man står i.
5. Stop MySQL serveren på den nye server med kommandoen:
”service mysqld stop”.
6. Mappen kan derefter flyttes til /var/lib/mysql ved at skrive kommandoen:
”mv databasenavn /var/lib/mysql”.
7. Nu startes MySQL servicen igen op med kommandoen
”service mysqld start”.

Husk eventuelt at gøre det samme med permissions databasen "mysql" så burde
det hele spille med det samme....

Have fun!

hilsen
Anders