Re: read-only

From: Morten Vinding Nielsen (none@mvn--metropol.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 20 Mar 2002 - 09:38:04 CET

Subject: Re: read-only
To: bsd-dk@bsd-dk.dk, "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
From: "Morten Vinding Nielsen" <none@mvn--metropol.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 20 Mar 2002 09:38:04 +0100

Du siger at en CompactFlash-IDE konverter ikke koster så meget, hvor meget
er det?
De eneste jeg har kunnet finde der sælger dem i DK er danbit
(http://www.danbit.dk/kat2002/1001.phtml) og de skal have 587 kroner for en
PCMCIA, de har ikke nogen CompactFlash. Måske ikke umidelbart så meget
enda, men nå man tænker på at det ikke er andet end to stik og et print, og
så skal man også investere i et PCMCIA-CF kort udover...

Har du nogen andre forslag?

Morten Vinding Nielsen

--------------------------------

Mikkel C. Simonsen skrev:

Anders Mundt Due wrote:

> Read-only flashdisk ? Lyder spændende, ka' du sige noget mere om din
hardware
> configuration ?

Et 486 motherboard (et Soekris 4501) med et 32MB CompactFlash kort som
disk.

Det er ret svært at finde et mortherboard med CompactFlash sokkel, men
en CompactFlash-IDE converter koster ikke så meget. Og CompactFlash kort
er en del billigere end "flash diske".

Ellers er mit system bare en normal, lettere skrabet, OpenBSD 2.8
installation, med / partitionen mounted read-only, og /tmp, /dev og /var
på ramdiske. De to sidste partitioner ligger som tgz filer på disken, og
bliver pakket ud under opstarten.

# df -h
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/wd0a 30M 29M -490.0K 102% /
mfs:12099 751K 37K 677K 5% /dev
mfs:1604 4.7M 1.0K 4.5M 0% /tmp
mfs:19196 4.7M 462K 4.0M 10% /var

Hvis nogen mangler en kompakt, "færdig" OpenBSD 2.8 kan de bare side
til...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen