Re: read-only Was: netværksproblem? (router maskine d ør..)

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 16 Mar 2002 - 14:51:12 CET

Date: Sat, 16 Mar 2002 14:51:12 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: read-only Was: netværksproblem? (router maskine d ør..)

Anders Mundt Due wrote:

> Read-only flashdisk ? Lyder spændende, ka' du sige noget mere om din hardware
> configuration ?

Et 486 motherboard (et Soekris 4501) med et 32MB CompactFlash kort som
disk.

Det er ret svært at finde et mortherboard med CompactFlash sokkel, men
en CompactFlash-IDE converter koster ikke så meget. Og CompactFlash kort
er en del billigere end "flash diske".

Ellers er mit system bare en normal, lettere skrabet, OpenBSD 2.8
installation, med / partitionen mounted read-only, og /tmp, /dev og /var
på ramdiske. De to sidste partitioner ligger som tgz filer på disken, og
bliver pakket ud under opstarten.

# df -h
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/wd0a 30M 29M -490.0K 102% /
mfs:12099 751K 37K 677K 5% /dev
mfs:1604 4.7M 1.0K 4.5M 0% /tmp
mfs:19196 4.7M 462K 4.0M 10% /var

Hvis nogen mangler en kompakt, "færdig" OpenBSD 2.8 kan de bare side
til...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen