alt-tasten som meta - en gammel historie om igen?

From: Dennis Decker Jensen (none@dennisdjensen--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Jun 2002 - 14:40:25 CEST

From: "Dennis Decker Jensen" <none@dennisdjensen--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: alt-tasten som meta - en gammel historie om igen?
Date: Fri, 28 Jun 2002 14:40:25 +0200

Hej !

Jeg hoppede på FreeBSD for et halvt års tid siden (fra Debian) og er godt i
gang med at blive mere og mere afhængig. Bruger stadig det meste af tiden
med at læse manpages, infos og docs.

Jeg opgav for længe siden at bruge dansk tastatur (krampagtige vrid for at
ramme {[]}^~ o.a. samt hårde spændinger i fingre og ødelagte håndled gjorde
udslaget) og bruger nu et amerikansk tastatur fra PFA (Happy Hacking
Keyboard Lite : Google eller se hos den danske forhandler Mazzive).

Siden 4.2 har jeg hver gang skullet ind og håndtilrette
/usr/share/syscons/keymaps/us.iso.kbd og lave min egen keymap
(us.iso-meta.kbd). Jeg har forsøgt mig med us.emacs.kbd, men så mister jeg
til gengæld piltasterne, scroll-lock, page-up, det numeriske keypad o.v.s.

Det koster ikke for meget besvær med den håndtilretning, men det undrer mig
meget, at amerikanerne åbenbart ikke bruger alt-tasten som meta. Hvad bruger
de? For et eller andet skal de jo bruge for at kunne anvende info (default
installeret med docs), emacs, bindkey -e o.s.v. Tcsh starter f.eks. default
op med bindkey -e, hvilket forslår, at der er adgang til meta-kombinationer
på en eller måde.

Jeg har ikke kunnet finde noget information om det anywhere, så nu kryber
til korset og vil gerne høre, om der er nogle af jer, der kender mere til
det. Jeg er stædigt overbevist om, at jeg har misset et eller andet...

Med venlige hilsener,
Dennis