Re: Grafikkort

From: Munish Chopra (none@mchopra--engmail.uwaterloo.ca.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 31 Jul 2002 - 20:22:42 CEST

Date: Wed, 31 Jul 2002 14:22:42 -0400
From: Munish Chopra <none@mchopra--engmail.uwaterloo.ca.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Grafikkort

On 2002-07-31 12:30 +0000, Martin Allan Jensen wrote:
> Hej Alle BSD-Brugere!
>
> Jeg er ikke en vildt haj til FreeBSD, men hvilket Grafikkort vil i anbefale mig der kan køre KDE xvinduesystemet samt Xfree(etellerandet)
>
> På forhånd tak!
>
> Med venlig hilsen
> Martin A Jensen

Proev at kigge paa XFree86 siden for at se de diverse understoettede
kort. De fleste koerer 2D fint, men skal du have hardware accelereret 3D
eller OpenGL (spil, grafik, etc.) maa du hellere passe paa. NVIDIA har
vaeret meget langsom til at levere, vi proever stadigvaek at kilde en
release dato ud af dem (vi ved med sikkerhed at de kommer, men
hvornaar...).

Matrox og ATi har gennem de sidste aar vist sig at vaere meget bedre
naar det kommer til 2D billedkvalitet, mens NVIDIA har proevet at vinde
markedet paa haestekraefter alene. Hvis du har brug for 3D/OpenGL vil
jeg anbefale at du undersoeger Matrox driverne naermere paa nogle
message boards (Matrox drivere har en tendens til at vaere noget vaerre
pjat). Jeg mener der er nogle DRI-drivere til dele af ATi's Radeon
serie, men dem ville jeg nu ogsaa laese meget mere om foer jeg koeber et
kort, de plejer at have nogle af de daarligste drivere.

Jeg ejer selv tre NVIDIA kort der har det fint med X, men efter vores
erfaringer mht. driverne vil jeg hellere faa fat i noget Matrox Parhelia
eller ATi Radeon 9xxx. Isaer 2D billedkvaliteten er paa det sidste
blevet meget mere vigtig end foer.

--
Munish Chopra