Re: IPv6 læser eller skaber den problemer

From: Jesper Skriver (none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Jan 2002 - 23:42:00 CET

Date: Mon, 21 Jan 2002 23:42:00 +0100
From: Jesper Skriver <none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IPv6 læser eller skaber den problemer

On Mon, Jan 21, 2002 at 11:26:48PM +0100, Henrik Lund Kramshøj wrote:

> Men er A6 ikke deprecated en smule, for kompleks og for uigennemtænkt ?

Jo det har jeg også hørt - men dog det er synd ...

> [...]
> delvis opløftning hvor forskellige servere giver dele af svaret - efter
> en relativt avanceret/kompleks metode)
>
> Desuden løser den heller ikke problemet med tillid til resultatet, som jeg
> tror er klagepunktet. HVIS et netværk ændrer prefix ændres alle adresser
> og problemet for klienter bliver derfor at kunne stole på de IP adresser
> man får fra DNS - og DNSsec eller lignende løser ikke pt. de problemer, idet
> de kræver at der laves signerede records "svar" for alle IPadresser
> (har ikke sat mig ind i DNSsec, ret mig gerne hvis du ved mere).

Jeg har heller ikke sat mig ind i DNSsec - men jeg ser ikke problemet,
hvorledes er det anderledes end med AAAA ?

Hvis folk konfigurerer noget galt, så virker det ikke ...

> Kunne man lave en form for signeret prefix-signatur ?

Ja - man kan sign'e alle DNS RR's, incl. en A6 RR for en ikke /128
maske.

> Således at serveren lavede en signeret record for hvert prefix ? - og så stole
> på at serveren er den den siger den er, og så er de records den sender OK

Se ovenfor - hvorledes er problemet andreledes end for quad A (eller A
for den sags skyld) ?

> [...]
> pt. og generelt stoler vi jo på de svar vi får fra DNS, undtagen når
> vi forbinder os med SSH hvor vi kræver højere sikkerhed, og derfor
> bruger keys til OGSÅ at verificere at serveren er den man forventer
> (måske det skal udbygges således at man pr. navn kan gemme serverens
> hostkey, da den ellers vil ligne en helt ny - på den nye adresse).

> Så, så - den skal jo lige holde nogle år endnu :)

> Endda 64-bit aligned. Hvis headeren er 64-bit aligned er alle options
> i første 64-bit og source og destination er begge 64-bit aligned.

Ah ja - endnu bedre, huskede forkert.

> Forskellen er vel at det er MANDATORY, om man så kan blive enige om at
> finde en key osv. er en anden sag (der måske kræver PKI infrastruktur
> ??)

Jeg ser det mest som et spil for galleriet ...

> Hørt!

> heh - jeg var nok lidt for restriktiv i min IPF conf. Chrille har
> været på den tidligere, og den skulle være OK igen - håber jeg. *snip
> ipv6 tools ping osv.*

jesper@freesbee% telnet 2001:6c8:7::14 80
Trying 2001:6c8:7::14...

^C
jesper@freesbee% ping6 2001:6c8:7::14
PING6(56=40+8+8 bytes) 2001:6c8:0:1::2 --> 2001:6c8:7::14
^C
--- 2001:6c8:7::14 ping6 statistics ---
5 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

hmm ...

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456
Work:    Network manager   @ AS3292 (Tele Danmark DataNetworks)

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.