Re: mærkeligt top output

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 07 Jan 2002 - 18:04:24 CET

Date: Mon, 7 Jan 2002 18:04:24 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: mærkeligt top output

On Mon, Jan 07, 2002 at 02:53:45PM +0100, Lennart Sorth wrote:
> system load har ikke nødvendigvis noget med CPU belastning at gøre - men
> er rettere et udtryk for hvor mange jobs der egentlig gerne vil "til
> fadet" men er forhindret af den ene eller anden grund.

Jeg ved det.

> Et program der venter på svar kan få load til at stige med nøjagtig een -
> feks mens man venter på et DNS svar.
> Jeg har arbejdet på maskiner med load >100 uden at de var "sluggish"
> (udover at processtabellen var lidt lang :-) ) - og andre der var sluggish
> ved load 2 - det afhænger helt af hvorfor processerne stå i runqueue.

Du må da indrømme at der er "noget" galt når loadet vedbliver at være over 1
og maskinen ikke rigtigt laver noget. Hvis der er et program der står og
venter i al evighed på at komme til er det jo ikke særlig godt. I princippet
skulle det heller ikke kunne lade sig gøre (ifølge de bøger jeg har læst)
medmindre der er lavet en fejl et eller andet sted.

Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org