Re: Alle services er døde :-(

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 20 Feb 2002 - 11:11:28 CET

Date: Wed, 20 Feb 2002 11:11:28 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Alle services er døde :-(

On Wed, Feb 20, 2002 at 09:05:52AM +0100, Karsten Schmidt wrote:
> Kan Serveren lave reverse lookup på den ip du connecter fra ... prøv at
> smide ip'en i din /etc/hosts fil
>
> jeg har lige her igår haft samme problem med en maskine der burgte
> ns3.tele.dk som ns ... den er åbenbart blevet meget langsom til at svare at
> der ikke er noget reverse lookup på 192.168.0.x adresser

Ahhhh... tak for dette hint. Jeg kom sent hjem fra arbejde (klokken 22) og
var træt og orkede ikke problemer. Pludselig kunne jeg ikke logge ind på min
firewall via ssh. Den raporterede socket problemer og nogle få beskeder om
noget timeout som jeg ignorerede. Jeg fattede ikke hvorfor jeg bare ikke
kunne få ssh til at virke fra mit private netværk. Tilsidst endte jeg med at
genoversætte hele OpenBSD i håb om at det hjalp - det kan gøres mens jeg
sover. Her til morgen virkede alting så igen, men jeg begyndte at prøve at
forstå hvorfor det var gået galt.
Svaret: TDC tvinger mig til at bruge DHCP til min faste IP... Derfor
overskrives /etc/resolv.conf og min maskine tvinges til at spørge
ns3.tele.dk som den første navneserver... Når den ikke svarer hurtigt nok
timer min netforbindelser ud.

Problemet løses ved at lave et script der hele tiden kontrollerer at der
står det rigtige i /etc/resolv.conf. I mit tilfælde:

lookup files bind
search mydomain opasia.dk
nameserver ...
nameserver ...

og herefter selfølgelig have mine private adresser skrevet i /etc/hosts.
Selfølgelig kunne jeg også have min egen navnserver og sætte den ind.
Eftersom TDC opdaterer filen hvert 1800 sekund er jeg nødt til at gøre det
samme lidt ofterere. Tak til TDC for den lækre løsning med fast dynamisk IP.
I mit firma kalver vi sådanne løsninger for kobojd-løsninger
(cowboy-løsninger) netop for det er så slam-agtigt.

Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org