Re: Måske_et_lidt_dumt_spørgsmål_efter_opgradering

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Feb 2002 - 18:02:26 CET

Date: Tue, 5 Feb 2002 18:02:26 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Måske_et_lidt_dumt_spørgsmål_efter_opgradering
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Det jeg plejer at gøre, når jeg har installeret
FreeBSD på en ny maskine, og når jeg har cvsup'et mit
/usr/src-træ, er dette:

1. Kører den ned i single-user-mode
2. cd /usr/src
3. make world
4. make kernel KERNEL=GENERIC
5. rebooter
6. Ser at den booter korrekt
7. Tager en kopi af kernen, cp /kernel /kernelYYYYMMDD

Erstat YYYYMMDD med 20020205 for den 5. feb. 2002,
eller hvad dato det ellers er.

Strengt taget er KERNEL=GENERIC ikke nødvendig i dette
tilfælde i punkt 4, da jeg blot har GENERIC-kernen, og
at make kernel defaulter til dette.

Når det hele fungerer, laver jeg en kopi af kernen
GENERIC, kalder den som regel KLON. Den ligger i
/usr/src/sys/i386/conf. Der kan jeg kommentere alt det
jeg ikke har brug for, ud. Bl.a. SCSI, USB, PCMCIA.

Så starter jeg fra punkt 4 igen, og bytter GENERIC med
navnet på min nye kerne, i mit tilfælde KLON, så
kommandoen bliver 'make kernel KERNEL=KLON'.

I brugerhåndbogen står der godt nok, at man skal bruge
KERNELCONF istedet for KERNEL, men uanset hvor gode
intentioner jeg har, insisterer den på at bruge
GENERIC-kernen, hvis jeg bruger KERNELCONF som
argument. Derfor bruger jeg KERNEL.

Husk at kopiere GENERIC istedet for at ændre i
GENERIC, og kompilere kernen. Denne vil nemlig blive
overskrevet, næste gang du laver en cvsup.

Dette har aldrig slået fejl for mit vedkommende. Jeg
har erfaret at kernel går kold, hvis jeg laver en make
world _uden_ at lave en make kernel, men det afhænger
lidt af, hvor meget af source-træet som er ændret.
YMMV.

I håndbogen står der at visse hukommelsesstrukturer
ændres, når FreeBSD "modner", og derfor fryser kernen
nogen gange, jvf. hånbogens punkt 19.4.7 Compile and
Install a New Kernel

To take full advantage of your new system you should
recompile the kernel. This is practically a necessity,
as certain memory structures may have changed, and
programs like ps(1) and top(1) will fail to work until
the kernel and source code versions are the same.

Håber det hjælper.

Hilsen
Claus

 --- Søren_Elleby_Sørensen <none@ses--freebsd-geeks.dk.lh.bsd-dk.dk>
skrev: > On Tue, Feb 05, 2002 at 11:29:46AM +0100,
Xride

> den nye kerne,
> vejen frem:

> Så kom jeg da en smule længere :)
>
> faktisk fik jeg cvs'et hele /usr/src, til '4.5'
> udgave, men så
> gav den følgende:
>
> [root@boxen conf]# config -r KERNE
> Removing old directory ../../compile/GONIX: Done.
> ERROR: version of config(8) does not match kernel!
> config version = 400018, version required = 400019
>
> Make sure that /usr/src/usr.sbin/config is in sync
> with your /usr/src/sys and install a new config
> binary
> [...]

Afstemningen om Danish Music Awards 2002
foretages i år i Yahoo! Grupper
Besøg afstemningsgruppen på www.musicawards.dk
Husk at du skal bruge et Yahoo! ID for at stemme