backup med amanda og bånd-abe

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Dec 2002 - 16:06:49 CET

Date: Wed, 18 Dec 2002 16:06:49 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: backup med amanda og bånd-abe
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Jeg har en VXA-1 bånd-station samt en SPECTRA 215
bånd-abe (medium changer) med plads til 15 bånd.

Mit problem er at jeg ikke kan få amanda til at hente
båndet fra aben.

Når jeg udfører kommandoen 'su amanda -c
"/usr/sbin/amcheck DailySet1"' skriver den
Amanda Tape Server Host Check
-----------------------------
amcheck-server: slot 1: slot is empty
amcheck-server: slot 15: slot is empty
ERROR: new tape not found in rack
       (expecting a new tape)
NOTE: skipping tape-writable test

Jeg har konfigureret amanda med dette:
tpchanger "chg-multi" # the tape-changer glue script
changerfile "/etc/amanda/DailySet1/changer.conf-multi"

Spørgsmålene er;

1. skal jeg benytte chg-multi for at håndtere
bånd-aben, eller er jeg helt galt i byen?

2. er der andre værktøjer som kan styre bånd-aben?

Andre kommandoer som 'su amanda -c "/usr/sbin/amtape
DailySet1 slot first"' kommer med dette:
amtape: could not load slot 1: slot is empty

Jeg har læst en vejledning på
http://www.frankenlinux.com/guides/amandaintro.html
som beskriver installation og opsætining meget godt,
men eksemplerne benytter ikke en bånd-abe. Siden
henviser også til
http://groups.yahoo.com/group/amanda-users/messages/,
men den indeholder ingen forslag til dette.

Filen changer.conf-multi indeholder følgende:
firstslot 1
lastslot 15
gravity 0
needeject 1
multieject 0
ejectdelay 30
statefile /etc/amanda/DailySet1/changer-state-multi
slot 1 /dev/nst0
slot 2 /dev/nst0
slot 15 /dev/nst0

Programmet vxatool viser dette:
/dev/sge == SPECTRA 215 E015 - Medium changer.
/dev/sgf == ECRIX VXA-1 2B7B - Sequential Access
device.

Hilsen
Claus

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på www.yahoo.dk/sikkerhedscenter