FreeBSD, trådløst netværk og bridging

From: Henrik Askøe (none@heas--novonordisk.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Dec 2002 - 14:05:36 CET

From: HEAS (Henrik Askøe) <none@heas--novonordisk.com.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@bsd-dk.dk'" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: FreeBSD, trådløst netværk og bridging
Date: Wed, 18 Dec 2002 14:05:36 +0100

Jeg har ADSL med en SonicWall firewall ting som samtidig er DHCP server for
det lokale net.

Jeg har nu sat en ældre IBM ThinkPad op som wireless base station med
FreeBSD 4.7 med bridging som beskrevet i FreeBSD handbook afsnit 19.

Jeg bruger et 3Com 3C589 Ethernet kort og et Netgear 401MA trådløst kort i
Thinkpadden. 3C589en får en IP adresse fra SonicWall og 401MA bridges til
3C589.

Fra en Windows XP Home Edition med samme Netgear kort (som får en IP adresse
fra SonicWall) kan jeg komme på Internettet. Jeg kan pinge SonicWall
(192.168.0.1), men jeg kan ikke pinge 3C589 kortet (192.168.0.4) på
Thinkpadden. Det er ikke så godt da jeg har tænkt mig at Thinkpadden også
skal være printer server.

Jeg har prøvet med en fast IP adresse på Windows XP Home Edition klienten og
det virker heller ikke.

Mine spørgsmål er nu:
1) Er det med den givne konfiguration forkert at bridge?
2) Kan det være Windows XP Home der er problemet?

mvh Henrik Askøe