Re: flytte bsd harddisk til anden pc

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Dec 2002 - 15:04:51 CET

Date: Thu, 12 Dec 2002 15:04:51 +0100
Subject: Re: flytte bsd harddisk til anden pc
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On torsdag, dec 12, 2002, at 14:27 Europe/Copenhagen, Martin Allan
Jensen wrote:

> Hej Allesammen, har et strt problem, jeg skal IDAG skifte server, men
> kan jeg bare tage mine harddiske med FreeBSD på og smide over i den
> nye maskine og så vil det køre eller ????

Hej Martin

MINE erfaringer siger mig:

Hvis du kan lokke dit bundkort til at boote en kernel, med de rigtige
drivere, og få
maskinen op i single-user mode kan det fint lade sig gøre.

Derfor kan du prøve følgende <include std-disclaimer.html>
kopier en GENERIC kernel til dit /-filsystem.

Lav en CD/diskette - et eller andet bootbart der passer til din version
af systemet
(versionen skal helst være den samme idet, du fint kan risikere at
skulle bruge fsck
og lignende - og så er det rart at CDROM fsck og dit filsystem passer
overens ;-)

Når du så flytter dine diske over i det nye system så prøv at boote i
single user mode
- hvis dette går godt så kan du prøve multiuser (skriv blot 'exit' fra
single-user)

Hvis der ikke kan bootes direkte på harddisken, så prøv at boote fra
CDROM/diskette

Problemer du kan komme ud for:
boot til single-user tilføj et '-s' til boot kommandoen
eksempelvis fra OpenBSD: boot hd0a:/bsd -s

filsystemer er mountet read-only i single-user
skriv mount /dev/blah /

/etc/fstab - hedder den det på Free? kan være i "uorden", hvis du har
flere
diske og din nye maskine kalder dem for noget andet
Det kan rettes fra single-user mode

Hvis du skifter graffikort kan det være du skal slå X11 fra inden du
lukker ned
på den gamle, dernæst opdatere konfigurationen på den nye maskine

Hvis du ikke umiddelbart kan boote fra harddisken i den nye kan det
være du
skal opdatere bootkoden til den geometri som den nye maskine "ser"
man installboot er den kommando jeg ville kigge på i Net og OpenBSD

Under alle omstændigheder burde det kunne bringes til at virke, men tag
det roligt
og lade være med at gå i panik ;-)

Håber det hjælper

Mvh