RE: sikkerhed på OpenBSD

From: Allan Andersen (none@swoop--tjohoo.se.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Aug 2002 - 21:22:47 CEST

From: "Allan Andersen" <none@swoop--tjohoo.se.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: sikkerhed på OpenBSD
Date: Sun, 25 Aug 2002 21:22:47 +0200

From: owner-bsd-dk@BSD-DK.dk [mailto:owner-bsd-dk@BSD-DK.dk] On Behalf
Of Alex Holst
Sent: den 25 augusti 2002 20:38
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Quoting Allan Andersen (swoop@tjohoo.se):
> Jeg har en OpenBSD maskine stående som gateway. Den står foran 2
> FreeBSD maskiner (FTP/Samba server) og 3 WindowsXP'er (desktop). Alt
> dette fungere som sådanne også fint nok, men hvad med sikkerheden?
> Eneste sikkerhed som der umidelbart er, er OpenBSD i sig selv og min
> nat.conf.
>
> Så hvordan kommer jeg bedst igang med at få etableret en firewall (og
> hvad der ellers skulle være nødvendigt for at højne sikkerheden på
> OpenBSD/LAN'et)?

OpenBSD's FAQ beskriver hvordan du saetter en firewall op. Men du skal
vide, at en firewall ikke giver dig sikkerhed:

        http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#firewalls

Hvad er dine krav til sikkerhed? Hvilke services har du brug for at
tilbyde, og til hvem? Hvem kunne taenkes at ville have fat i dine
hemmelighed, og hvor meget tid og penge er det sandsynligt at
vedkommende ville bruge paa at faa fat i dem?

Det er nok i virkeligheden dine FreeBSD og dine XP maskiner du skal
pille ved.

when it's more bare, more hollow.                 http://a.mongers.org