VPN tunnel uden offentlig IP i den ene ende

From: Jørgen Frøjk Kjærsgaard {Metation} (none@jfk--metation.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 29 Apr 2002 - 15:42:25 CEST

From: Jørgen Frøjk Kjærsgaard {Metation} <none@jfk--metation.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: VPN tunnel uden offentlig IP i den ene ende
Date: Mon, 29 Apr 2002 15:42:25 +0200

Jeg kunne godt tænke mig at få etableret en VPN forbindelse mellem min server
på kontoret og min server hjemme (begge FreeBSD 4.5). Kan det lade sig gøre,
når serveren på kontoret ikke har en offentlig IP adresse? Det ser ud som
følger:

+--------------+
| Hjemmeserver|
| 194.x.x.x |
+--------------+

+--------------+
| Gateway |
| 62.x.x.x |
+--------------+

+---------------+
| Kontorserver |
| 192.168.14.x |

Jeg forestiller mig, at man kan lave en gif-tunnel eller lignende, hvor
serveren på kontoret tager initiativ til oprettelse af tunnelen, men den
derefter kan bruges begge veje. Er der nogen af Jer, der har prøvet det eller
ved om det overhovedet er muligt?

mvh jfk

--
Jørgen Frøjk Kjærsgaard, systemkonsulent
Metation aps - Kystvejen 29, DK-8000 Århus C