Re: Sikkerheds liste...

From: Kristian Rask (none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 23 Apr 2002 - 22:01:45 CEST

From: "Kristian Rask" <none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Sikkerheds liste...
Date: Tue, 23 Apr 2002 22:01:45 +0200

Hej

> Saa vidt jeg har forstaaet er sikkerhedsforum.dk rettet mod at uddanne
> medierne og politikere, ikke at hjaelpe slut brugere. Jeg har lidt paa
> fornemmelsen at der famles lidt rundt.

Hvem definerer hvad der er korrekt ? :)

> sslug-sikkerhed eller dk.edb.sikkerhed er vist meget egnet til slut
> brugere.

Jeg leder egentligt efter steder hvor man deler erfaring.

Er man hacket, og finder man noget der *måske* er interessant, enten i sin firewalls logfiler, eller i et eller andet r00t kit,
Så vil man jo gerne dele sin viden med andre. Men hvor gør man det ? I al praksis er der ingen forskel på at skrive
"cat report | sendmail csirt@csirt.dk"
og på at skrive
"cat report > /dev/null"
Man blir nøjagtig lige klog af det. Det er muligt at /dev/null og csirt bliver klogere, men selv er man ikke - og bliver ikke - det fjerneste klogere.
Det er ren envejs kommunikation.

Jeg vil eksempelvis gerne fortælle om :

- At hackere der mistænker at de er "opdagede" nu er blevet så (u)smarte at de bruger NetBIOS til at probe fremkommeligheden. Hvorfor ? Fordi 9 af 10 firewalls jeg støder ind i dropper NetBIOS uden at logge det... 99% af alle clienter er jo alligevel fejl opsatte M$ maskiner... derfor er det for det meste risikofrit at probe på den måde. Gør man det fra en anden maskine, ligner det jo blot "baggrundsstøj" når der probes på den måde.

- At i det mindste et r00t kit til linux sender "deployment data" (ifconfig -a og netstat -n -r -a) til deres skaberes email accounts hos yahoo og altavista. Men er det en gammel nyhed ?

Hov... det her er vist ved at blive en hel det off topic.Jeg må vist hellere lyn konkludere:

Jeg vil gerne dele viden med andre der også kigger på firewall log filer, rootede unix box'e og den slags... hvor gør jeg bedst det ?

mvh

Kristian