Re: IDE Raid Controller til FreeBSD (was Re: Harddiske til RAID)

From: Lennart Sorth (none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Apr 2002 - 08:58:05 CEST

Date: Tue, 02 Apr 2002 08:58:05 +0200
From: Lennart Sorth <none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IDE Raid Controller til FreeBSD (was Re: Harddiske til RAID)

Morten Winther wrote:

> Nogen der ellers kan anbefale en RAID controller. Jeg har lidt kig på en
> 3ware. Deres nye har plads til 8 diske/channels, hvilket jo lyder godt.

ikke for noget, men jeg er ganske begejstret for software RAID
på FreeBSD (altså Vinum).
Jeg kører foreløbig ren mirror (tøsedreng) - men når jeg
en gang køber et vred diske mere, skifter jeg nok til RAID5
der helt klart er min favorit.

Fordelen er at du kan flytte diskene til enhver anden FreeBSD
maskine sammen med konfigurationsfilen, og efter maksimalt at
have pillet lidt ved devicenavnene i konfig'en, kan du arbejde
videre med dit mirror på denne maskine.

Derudover tilbyder vinum jo at forskellige diske anvendes
- feks kan du blande IDE og SCSI - du kan sågar benytte
en tapestreamer! (ikke at det kan være særlig efffektivt, men
det demonstrerer jo fleksibiliteten)

Med en hardware controller skal du flytte denne med over i
reservemaskinen i tilfælde af nedbrud, - og hvis nedbruddet
er i kontrolleren er du nødt til at skaffe en ny af samme
type , ROM version etc etc for at være sikker.

Hilsen

--
Lennart.Sorth@Uni-C.dk
DTU bygn 304