Re: Er vi OS X folk med i varmen :-)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 04 Oct 2001 - 14:07:35 CEST

Date: Thu, 4 Oct 2001 14:07:35 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Er vi OS X folk med i varmen :-)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

 --- Carsten Levin <none@CarstenList--itinfo.dk.lh.bsd-dk.dk> skrev:

> Hej med jer,
>

> Jeg er selvfølgelig nysgerrig. Er der nogen af de
> rigtige BSD hajer her
> der har valgt at banke en Cube eller G4 på bordet og
> bruge OS X, og
> holder den ... sådan set fra et BSD synspunkt ...
> o.s.v. o.s.v.

Jeg har faktisk tænkt i samme baner. Jeg har i mange
år haft mac, sidder lige nu og skriver på min Cube,
men har mest haft nytte af den som browser og
skrivemaskine. Samtidig har jeg i tre år arbejdet
seriøst med Linux (første 1-1/2 år) og har de sidste
par år helt og holdent brugt FreeBSD hvor det er
muligt, som mail-server etc. Begge på
Intel-platformen.

Open- samt NetBSD findes idag til Mac, mens der er en
port på vej til FreeBSD.

Det som jeg ser som den store fordel i *BSD er
ports-samlingen. Men det er der ikke noget af endnu
til OS X. Derimod har du pre-compilerede pakker. Men
jeg foretrækker af cd'e ned til det program jeg skal
installere, og så lave en 'make install'.

Apple har også valgt et lidt andet layout hvad
navngivning og og placering af filer angår. Bl.a. så
starter nogle af bibliotekerne med stort forbogstav.
JDK (Java Dev. Kit) lægges også andre steder. Dette
kan være en følge af at OS X har meget fra Next, samt
at det er en struktur som Apple er tryg ved.

Så man må vel dele spørgsmålene op, sådan at spørgsmål
der traditionelt har været stillet på en Mac-liste, da
det hed Mac OS 9 og tidligere, stadig løses i sådanne
fora som allerede eksisterer idag, mens spørgsmål som
installation af f.eks. Apache kan havne her.

Hilsen

Mød nye venner - eller chat med berømte musikstjerner på Yahoo! Chat.
Klik ind på: www.yahoo.dk/chat og læs mere om Yahoo! Chat og Chatevents.